Budowa Północnej Kolejowej Obwodnicy Białegostoku
“Jesteśmy zwolennikami rozwoju naszego regionu i inwestycji, ale inwestycji z ludzką twarzą, wyczuciem do potrzeb mieszkańców i ochroną przyrody” – rozpoczęła Magdalena Mroczko. W związku z realizacją umowy „Budowa Północnej Obwodnicy Białegostoku”, Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadziły spotkanie w trybie online 19 sierpnia. “Konsultacje, które miały miejsce nie były konsultacjami, a spotkaniami informacyjnymi dla mieszkańców, przez których tereny ta inwestycja potencjalnie może przejść.” – komentuje Maciej Żywno – “Nie można zapominać o mieszkańcach, którym grozi wywłaszczenie lub pomniejszenie wartości nieruchomości. Pytamy władze o to, jak zabezpieczą rodziny, które będą musiały opuścić swoje domy.” – kontynuuje. Hasłem Ruchu Polska 2050 jest Zielona Demokracja. “ Komisja Europejska z pewnością nie zgodzi się na finansowanie wariantów wchodzących w Puszczę Knyszyńską.” – dodaje Maciej Żywno.
Katarzyna Todorczuk stwierdziła, że “należy wziąć pod uwagę nie tylko budowę obwodnicy, ale również rozwój terenów inwestycyjnych przyległych do infrastruktury kolejowej w gminie Wasilków i zwrócić uwagę na potrzebę modernizacji linii kolejowej nr 6 Białystok – Kuźnica, a także wydłużenia torów szerokich, czyli linii kolejowej nr 57 do Czarnego Bloku.” Działaczka Polska 2050 Podlaskie uważa, że tereny inwestycyjne należy maksymalnie wykorzystać budując terminal przeładunkowy kontenerów z TIRów na wagony, co „zaoszczędzi czas i pieniądze, a przede wszystkim, co w naszym ruchu jest szalenie ważne, uchroni środowisko przed emisją dwutlenku węgla.” W sprawie przyspieszenia prac nad rozwojem kolei w regionie zostało złożone pismo do Prezesa Zarządu PKP PLK.
Maciej Dybowski przypomniał, że do 12 września można wysłać wypełnione ankiety udostępnione przez PKP Polskie Linie Kolejowe, które można znaleźć m.in. na stronach Urzędu Miasta Wasilków czy Gminy Dobrzyniewo Duże i przesłać mailem. “Zachęcamy do wypełnienia jej także ze względu na możliwość zaproponowania nowych przystanków osobowych usytuowanych na wysokości największych osiedli mieszkaniowych – w okolicy Lisiej Góry oraz Doliny Cisów. Lokacje te wciąż się rozwijają i powiększają, więc usytuowanie przystanków osobowych w ich okolicy ułatwi życie mieszkańcom oraz będzie przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu, z którym w Polsce boryka się wiele osób” – mówi.
Maciej Biernacki zauważył, że “z punktu widzenia Miasta Białystok najbardziej zaskakuje nas wariant 13, ponieważ powoduje konieczność rozbiórki części nowo wybudowanej Trasy Generalskiej, na którą zostały wydane miliony złotych.” W związku z pojawiającymi się pytaniami Radny Miasta Białystok zwoła w tej sprawie Komisję Infrastruktury na dzień 14 września bieżącego roku. “Będę chciał poznać zdanie Prezydenta Miasta, a także zaprosiłem przedstawicieli Wojewody i PKP by opowiedzieli o przebiegu trasy.”
Hasłem Ruchu Polska 2050 jest Zielona Demokracja. W kontekście obwodnicy miasta ważna jest zarówno przyroda, jak i ludzie. Istotne jest także demokratyczne podejście, którego elementem są rzetelna informacja, konsultacje i dostęp do danych o obwodnicy kolejowej Białegostoku.
https://www.facebook.com/polska2050.podlaskie/videos/971020490129114/