Ruszamy rowerem w przyszłość!
Motywacją autorów jest propagowanie roweru jako ekologicznego i bezpaliwowego środka transportu, co przyczyni się w przyszłości do ograniczania korków w mieście, zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i kosztów związanych z rosnącymi wciąż cenami paliwa, poprawi kondycję fizyczną wielu mieszkańców i ich dzieci. Aby jednak wprowadzić plan w życie, potrzebna jest właściwa i bezpieczna infrastruktura rowerowa. Eksperci analizowali istniejące przejazdy, “mapowali” problemy i zaproponowali ich rozwiązania. Na razie raport obejmuje kilka dzielnic i ościenne gminy powiatu warszawskiego. W planach jest opracowanie całej mapy Warszawy i okolic. Pełen raport będzie dostępny dla wszystkich na stronie: https://strategie2050.pl/polska-regionalna/ .
„Jako Ruch wierzymy, że przyszłość bez rowerów w obszarze transportu nie będzie możliwa. Tak, jak nie będzie możliwa przyszłość bez szeroko pojętej zmiany myślenia na temat transportu oraz wielopoziomowego wdrażania idei zrównoważonej mobilności w nasze życie” – rozpoczął konferencję Tomasz Zimoch, Poseł na Sejm RP Polska 2050, Koło Parlamentarne Polska 2050.
Prezentując zespół ekspertów, którzy sporządzili raport, liderka ds. Ekologii Stowarzyszenia Polska 2050 – Magdalena Dorożała, podkreśliła, że sektor transportu stanowi jedną z najbardziej emisyjnych gałęzi gospodarki pod kątem emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej, z czego ponad 70% emituje transport drogowy. Polska stała się jednym z unijnych “liderów” w liczbie samochodów przypadających na jednego mieszkańca. Według najnowszych danych OECD w 2020 roku w Polsce na 1000 mieszkańców przypadały 662 samochody, co dawało nam trzecią pozycję w Europie. Jedną z przyczyn jest brak świadomego i przemyślanego podejścia do gospodarki przestrzennej, a przerażającą konsekwencją – wykluczenie komunikacyjne.
O tzw. neutralności klimatycznej, której osiągnięcie do roku 2050 deklaruje Unia Europejska, wspomniał Mikołaj Dorożała – jeden ze współautorów projektu, współpracujący z instytutem Strategie 2050. „Aby osiągnąć ten cel, sektor transportu musi przejść gruntowną transformację, dzięki której w 90% zredukuje emisję gazów cieplarnianych i zapewni obywatelom przystępne cenowo rozwiązania transportowe. Bez długofalowego planowania przestrzennego, systematycznej rozbudowy transportu publicznego łączącego w sposób zrównoważony Warszawę z podwarszawskimi gminami i bez strukturalnego tworzenia przyjaznego środowiska dla alternatywnych wobec samochodu form transportu, możliwość życia i pracy w najbliższej okolicy Warszawy jak i w samym mieście stołecznym stanie się prawdziwą udręką”.
Kilka bardzo ciekawych faktów przytoczył Piotr Jaworski – współautor raportu. Paryż w 2021 ogłosił przeznaczenie 250 mln euro na inwestycje rowerowe. Kwiecień 2020 – Nowy Jork zamknął 160 km ulic. Stały się chodnikami i ścieżkami dla rowerów. W Holandii na rower wsiada codziennie od 5 do 7 mln osób. Ginie ok. 200 rowerzystów rocznie. „Wszystkie te inicjatywy pokazały, że rower stanowi bezpieczną alternatywę dla transportu samochodowego, oczywiście pod warunkiem, że towarzyszy mu odpowiednio zorganizowana i rozwinięta infrastruktura rowerowa” – powiedział Piotr.
Dr hab. Marek Słoń – ekspert współpracujący Instytutu Strategie 2050, podkreślił, że „Niedopuszczalne i wciąż częste są sytuacje, że trzeba wybierać między jazdą bezpieczną a legalną. Trasy rowerowe muszą być planowane z myślą o najsłabszych: o starszym panu, o nastoletniej dziewczynce, o człowieku z chorą nogą. Trzeba je planować z myślą o obszarze funkcjonalnym, a nie o granicach administracyjnych. Drugą barierą, która skutecznie rozcina miasto, są trasy szybkiego ruchu, przy projektowaniu których GDDKiA nie uwzględnia ruchu rowerowego. Następnie – budowa spójnej sieci funkcjonalnych tras wymaga kompetencji: zarówno wiedzy teoretycznej, jak przynajmniej podstawowego doświadczenia. Zazwyczaj decydenci nie mają jednego ani drugiego. Wreszcie trzeba planować i budować z myślą o przyszłości, obserwując aktualne zjawiska i trendy, tj. rosnące znaczenie elektrycznych hulajnóg czy rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.”
To dopiero pierwszy przystanek, następne spotkanie czeka nas za tydzień w Kielcach, gdzie wolontariusze Polska 2050 Świętokrzyskie organizują wyścig rowerowy dla dzieci pod hasłem “Cyklofrajda”. Ruszamy rowerem w przyszłość!
Relację TV odnośnie analizy Instytutu Strategii można zobaczyć pod linkiem : #RoweremwPrzyszłość